Már közeleg a nagy nap...
Egy születésnap, karácsony, esküvő vagy évforduló és még nem vett ajándékot?
Netán ötlete sincs mit adjon szeretteinek? Valami igazán egyedit szeretne? Mi segítünk Önnek! Ajándék minden alkalomra!
A 8 mm-es amatőr filmek és a filmfelvevők a 60'-as évektől kezdve általánosan elérhetőek voltak Magyarországon.
Aki beruházott egy egyszerű kamerára és megvásárolta az Orwo, vagy Forte gyártmányú 2x8-as filmet, az megörökíthette a család fontosabb eseményeit. Később a színes film és a (hangos) szuper 8-as formátum megjelenése, a felvevőgépek és a filmtípusok választékának növekedése minőségi ugrást és mennyiségi növekedést hozott, amely egészen a nyolcvanas évek közepéig tartott, amikor is a VHS rendszerű videokamera lassan felváltotta a filmes kamerákat. Az eltelt évtizedekben óriási mennyiségű családi filmanyag halmozódott fel a házi archívumokban és szükségessé vált ezek átmentése valamilyen digitális rendszere.
A celluloid bizonyos idő után kiszárad, megrepedezik, elveszti rugalmasságát, így a képminőség élvezhetetlenné válik. Az ilyen típusú felvételek lejátszása igen körülményes, a vetítés során az elöregedett celluloid csík bármikor elszakadhat, deformálódhat. A Normal és Super 8-as felvételek egyedi élményt nyújtanak, ezt az egyediségüket a digitalizálás során is igyekezzük megőrizni Önnek. A digitalizálás egyik nagy előnye, hogy szalagjai tartalmát, DVD lemezen tárolhatja, rendszerezheti a felvételeket, de, ami a legfontosabb, megőrizheti, megóvhatja őket, így még unokái is látni fogják!
Filmek
A 7.5 méter hosszú, 16 mm széles, két oldalt perforált film egy kis orsón volt, amelyet be kellett fűzni a kamerába. Először a film egyik felére exponált a gép, majd a lefutott filmet vissza kellett fűzni és ekkor lett a másik oldalra exponálva. Előhívás után a laborban a filmet kettévágták és összeragasztották - így lett egy tekercs 8 mm széles és 15 méter hosszú. Ez 16 kocka/mp. szabványos vetítési sebesség esetén, kb. 4 perc felvételt jelentett. Sajnos sokszor előfordult, hogy elfelejtették, hogy a film már meg lett fordítva és többször ráexponáltak egy felvételre.
A szuper 8-as film már többnyire kazettában volt. Csökkentették a perforáció (lyukak) méretét, a kép közötti osztásvonal is keskenyebb lett, így növelték meg a hasznos képméretet - ezáltal javult a képminőség. A szabványos szuper 8-as filmsebesség 18 kocka/mp. egy tekercs játékideje 3.5 perc. A 16 mm-es keskenyfilm (24 kocka /mp. vetítési sebesség) már nem tekinthető az amatőrök által használt filmtípusnak mert a film és a felvevőgép is jóval drágább volt a 8 mm-es típusnál. Elvétve előkerülnek világháború előtti 9.5 mm széles filmek is, amit arról ismerünk meg, hogy a perforáció középen, a két kép között van. Ezek a filmek igen jó képminőséget adnak (24 kocka/mp. sebesség), de lejátszásukhoz nehéz üzemképes vetítőgépet beszerezni.
Filmkezelés
Léteznek már száz éves filmek is, tehát elviekben a film élettartama igen hosszú lehet, a gyakorlatban azonban igen sok tényező befolyásolja az élettartamot:
A film legnagyobb ellenségei: a rossz tárolási körülmények, a sok vetítés, a ragasztások, az elhanyagolt vetítőgép, a szakszerűtlen kezelés és az idő múlása. Régi film esetében mindig betartjuk azt a szabályt (különösen, ha sok a ragasztás), hogy vetítés előtt áttekerjük a filmet, ellenőrizzük a ragasztásokat, a perforációt, a vetítőgép tisztaságát, és hibátlan működését. Áttekercselés közben finom bársonnyal tisztítjuk meg a felületi szennyeződéstől a filmet. Nagyon fontos, hogy nem használunk csámpás, törött orsókat, és mindig van elég befutószalag az első hasznos kép előtt. Ha a film kiszárad, könnyen törik ezért nagyon óvatosan kezeljük. Célszerű a filmkezeléshez montázsasztalt használni. A filmeket stabil hőmérséklettel ( +5 celsius fok körül) és megfelelő páratartalommal rendelkező helyen, kell tárolni, kerülve a hirtelen hőmérsékletváltozást és a túl száraz, vagy túl nedves környezetet.
Ha a film kiszárad könnyen törik, szakad, vagy hullámos lesz és lazán tekercselődik az orsóra. Nagyon fontos a perforációk és a ragasztások állapota. A celluxos ragasztások vagy kiszáradnak, vagy felpuhulnak és ragacsosak lesznek - ha ilyet észlelünk, újra ragasztjuk a filmet. A főleg szuper 8-as filmnél alkalmazott un. "nedves" ragasztás acetonnal ragasztja össze a fedésbe hozott filmet. Az régi acetonos ragasztások vetítéskor szétjöhetnek - ezért vetítés előtt a ragasztás mentén a filmet többször meghajlítva tudunk képet kapni az állapotáról. Ragasztáskor ügyelünk arra, hogy a perforációs lyukak távolsága azonos maradjon.
A celluloid bizonyos idő után kiszárad, megrepedezik, elveszti rugalmasságát ezért sokszor előfordul, hogy a perforációs lyukak beszakadnak, hosszabb részen sérülnek. Ilyenkor a vetített kép remegni fog, a film könnyen elszakad, és ha nincs más megoldás ezeket a részeket ki kell vágni. Filmet pormentes helyiségben vetítjük, tekercseljük, mert a film legnagyobb ellensége a por. A film felületére tapadva dörzsöli, karcolja a képet, főleg a tekercsek elején és végén látszanak az esőszerű karcok, és minden további vetítéssel rosszabbodik a filmkép állapota. A piszkos filmről a vetítőgép filmpályájában megakadnak a nagyobb szennyeződések és csúnyán megkarcolhatják a filmet - ezért minden vetítés után megtisztítjuk a vetítőgépet.
Ha nem volt szakszerű a laborálás, ha rosszak voltak a tárolási körülmények otthon, akkor az évek múlása különböző elváltozásokat okoz a nyersanyagban. A kép ilyenkor foltos (penész), töredezett lesz - ezt már nem lehet korrigálni. A színes filmek kifakulnak, elvörösödnek - ilyen esetben számítógépre átírva színkorrekciót alkalmazunk az eltorzult színvilágot helyreállítjuk.
A film professzionális átírása
A legegyszerűbb megoldásnak az tűnne, ha a kivetített képet kamerával egyszerűen felvennénk. Ebben az esetben az elkerülhetetlen geometriai torzításon túl azonban adódna néhány probléma, amit még meg kellene oldani, hiszen ezzel a módszerrel kép folyamatos villogása elkerülhetetlen. További probléma az lenne, hogy nem homogén a vetítőgép fénye és a kép széleit sötétebbnek látnánk.
Jó minőségű képátvitelhez ezért speciálisan átalakított vetítőgépet, a vetítőgép és a felvevő kamera közé professzionális optikai illesztő egységet használunk. A felvevő videokameránk rendelkezik korrekt automata és manuális íriszbeállítással, fehéregyensúly szabályzással.
A film (a kivetített kép) kontrasztátfogása sokkal nagyobb, mint a televíziós képernyőn látható kép, ezért elsősorban a sötét tartományban látunk kevesebb részletet, míg a fehér képrészletek néha egészen csúnyán beégnek, eltorzulnak. Ezen úgy javítunk, hogy a videojel útjába beillesztünk egy korrekciós áramkört, amellyel az amatőr filmek szélsőséges fényváltozásait is ki tudjuk korrigálni. Ez az eljárás, akárcsak a számítógéppel történő fénybeállítás igen aprólékos beállítást, sok időt és hozzáértést igényel.
Általános megjegyzések
A nem hozzáértő, de lelkes amatőrök sajnos szokszor elkövették azt a hibát, hogy a felvételnél az élességet a totál képre állították és amikor ráközelítettek a tárgyra a kép fokozatosan homályos lett a mélységélesség változása miatt - ezen már nem lehet segíteni. A másik felvételi probléma a sok zummolás, a kamera megállás nélküli mozgatása, amely a televíziós képernyőn sokkal zavaróbbnak hat, mint a kivetített képen, és pár perc után alaposan elfárasztja a nézőt.
A kis 7.5 cm átmérőjű orsókon lévő film 3.5-4 perc, a 10 cm-es orsón 11 perc, a 18 cm-es orsón 30-33 perc játszási idejű (16.6 mp/s sebesség mellett). Az orsómag változó mérete és az eltérő filmvastagság miatt (a szuper 8-as film többnyire vékonyabb) ezek az adatok csak tájékoztató jellegűek.
Évente sok száz óra családi film digitalizálásának tapasztalatával állunk az Ön rendelkezésére.
Fontos számunkra az Ön családi felvételének megmentése.
Sok sikert és sok örömet kívánunk a filmekhez !